KÖP BOKEN
... eller böckerna som det egentligen handlar om.
Vi har utöver Normkreativitet i förskolan även skrivit Högtidsboken (med Emil Åkerö), som är en utveckling och fördjupning av det kalenderhjul vi inkluderat i Normkreativitet-boken. Vi har även tillsammans med ungdomarna i projektet Uppdrag Ninjas och Linn Alenius skapat Handlingsbok för förändring, så klart med kunskap om normkritik!
Böckerna finns att köpa i alla nätbokhandlar, och hos respektive förlag.
Välkommen in i en normkreativ värld! Den här boken är en vän att hålla i handen när du vill ge alla barn möjligheten att utvecklas utan att begränsas av andras föreställningar. När du tycker att varje unge ska få känna att hen duger precis som hen är. Boken har blivit läst och älskad på hundratals förskolor, skolor och av andra pedagoger och finns nu ute i reviderad upplaga.
Med erfarenhet, forskning och förskolans olika styrdokument som bas ger författarna och utbildarna Johanna Ivarsson och Karin Salmson konkreta tips på hur kunskap kan bli till kreativ verklighet i vardagen på förskolan.
Vill du fira högtider som du inte har firat förut? Vill du hitta nya roliga sätt att arbeta inkluderande? Vill du ha fantasifulla förslag för att uppmärksamma viktiga årsdagar?
Barn tänker stora tankar och ställer stora frågor. Gemensamt för många olika högtider, både religiösa och kulturella, är att de ger oss möjlighet att filosofera tillsammans. Det kan vara kring tacksamhet, barns rättigheter, ljusets återkomst på våren eller en bra skörd. Att uppmärksamma olika högtider är ett sätt att fira den mångfald som finns i Sverige. Den här boken vill inspirera till hur vi kan göra vardagen festlig och inkluderande!
Sagt om Normkreativitet i förskolan:
Det här är en av de viktigaste fackböckerna för förskolan idag, den visar hur våra normer påverkar arbetet på förskolan och ger stor hjälp till att förändra detta.
Ulf Mårtensson, BTJ
Boken är väldigt bra och något jag särskilt vill framhålla som bra är de olika perspektiv eller aspekter som behandlas i olika kapitel. Jag har också visat den för studenter när jag undervisat om normkritik. [...] en praktisk och väldigt användbar bok i praktiskt arbete i förskolan.
Catarina Arvidsson, lärare i utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet
Det här är den bästa bok om att arbeta med normkritik jag har läst.
Annette Carlsson, genuspedagog
Det har länge behövts en sådan här bok som spänner över alla diskrimineringsgrunder och samtidigt är enkel att ta till sig. Jag tycker om vinkeln med kreativitet, eftersom den visar på ett lustfyllt sätt att skapa verklig skillnad för barn.
Maria Hulth, jämställdhetsexpert på utbildningsföretaget Jämställt
Äntligen en praktiskt inriktad bok om normkritik som riktar sig specifikt till förskola. Det är i förskolan som det händer, det här det livslånga lärandet börjar. Det är viktig för oss är att arbeta med mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som vårt samhälle vilar på. Att få en bok i handen hur vi kan arbeta med dessa frågor, känns väldigt bra.
Anette Bergmasth, förskolechef
Äntligen! En bok jag har väntat på länge!
Jasna Kumric, förskolepedagog
Sagt om Högtidsboken:
Boken är lekfullt illustrerad med Maija Hurmes färgglada kritbilder. Stor vikt har lagts vid hur man tar upp de olika religiösa högtiderna utan att utöva religionen eller hantera en fråga på ett okänsligt sätt. Författarna lyfter likheter och allmängiltiga frågor kring de olika dagarna på ett mycket respektfullt sätt. Högtidsboken kan inspirera, underlätta och ge kul tips vid planering.
Tin Carleson, BTJ
Högtider är så starkt förknippad med traditioner och förväntan. Vi gör mycket i förskolans verksamhet kopplat till just traditioner. Vi behöver stanna upp och fundera vilka högtider vi har och fråga oss varför. Idag lever vi i ett samhälle i ständig förändring och förskolan är en viktig del av det. Den här boken är ett utmärkt stöd för pedagoger för att få en förståelse av vilka traditioner vi har och vilka som vi behöver förändra. Den är full av tips och kreativitet. Så bra. Anette Bergmasth, rektor
När jag läst boken blir jag både glad och tacksam. Jag har länge letat efter en bok som kan stötta pedagoger i arbetet med högtider, religion och kultur i förskolan - och nu finns den! Författarna ger oss en bok som gör religion och kultur till något lustfyllt och konkret snarare än ängsligt och fyrkantigt - som jag har väntat på just det! Matilda Herman, pedagogisk utvecklingsledare
Det jag uppskattar med Högtidsboken är att jag får lättare fakta som tillsammans med övningar sätter religiösa traditioner och uttryck, eller historiska temadagar, i ett enkelt och vardagsnära sammanhang. Författarna har helt enkelt hittat högtidens kärna, eller något uttryck eller attribut att bygga övningar och samtalsfrågor kring. Detta sätt att arbeta med högtiderna innebär att vi arbetar med de mjuka värdena i läroplanen i form av värdegrund, livskunskap, existentiella frågor och emotionell kompetens.
Marie Andersen, lärare och församlingspedagog