NORMKREATIVITET I FÖRSKOLAN

Det här är en bok att hålla i handen. Den stöttar pedagoger med konkreta tips och övningar för att börja arbeta normkreativt, för att skapa en förskola eller annan verksamhet som utgår från att ge alla barn fler möjligheter och en bättre utveckling och hälsa.


BOKENS INNEHÅLL:
Kapitel 1: Varför ska vi arbeta med normer?
Kapitel 2: Förskolans normbygge
Kapitel 3: Makt & motstånd
Kapitel 4: Plan mot kränkande behandling
Kapitel 5: Lässtunden som normbyggare
Kapitel 6: Åldersnormer Kapitel 7: Kropps- & funktionsnormer
Kapitel 8: Sexualitetsnormer
Kapitel 9: Familjenormer
Kapitel 10: Etnicitetsnormer
Kapitel 11: Könsnormer
Kapitel 12: Genusnormer
Kapitel 13: Tros- & religionsnormer
Kapitel 14: Socioekonomiska normer
Kapitel 15: Skyddsfaktorer
Kapitel 16: Riskfaktorer
Kapitel 17: Fysiska & sociala rum
Kapitel 18: Kreativitet som smittar & förändring över tid

Välkommen in i en normkreativ värld! Den här boken är en vän att hålla i handen när du vill ge alla barn möjligheten att utvecklas utan att begränsas av andras föreställningar. När du tycker att varje unge ska få känna att hen duger precis som hen är. Boken har blivit läst och älskad på hundratals förskolor, skolor och av andra pedagoger och finns nu ute i reviderad upplaga.

Med erfarenhet, forskning och förskolans olika styrdokument som bas ger författarna och utbildarna Johanna Ivarsson och Karin Salmson konkreta tips på hur kunskap kan bli till kreativ verklighet i vardagen på förskolan.

Boken är skriven av Johanna Ivarsson och Karin Salmson, har bilder och form av Emili Kvarnström Svensson (Olika förlag, 2015) 

Sagt om boken:

Det här är en av de viktigaste fackböckerna för förskolan idag, den visar hur våra normer påverkar arbetet på förskolan och ger stor hjälp till att förändra detta.
Ulf Mårtensson, BTJ

Boken är väldigt bra och något jag särskilt vill framhålla som bra är de olika perspektiv eller aspekter som behandlas i olika kapitel. Jag har också visat den för studenter när jag undervisat om normkritik. [...] en praktisk och väldigt användbar bok i praktiskt arbete i förskolan.
Catarina Arvidsson, lärare i utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet

Det här är den bästa bok om att arbeta med normkritik jag har läst.

Annette Carlsson, genuspedagog

Det har länge behövts en sådan här bok som spänner över alla diskrimineringsgrunder och samtidigt är enkel att ta till sig. Jag tycker om vinkeln med kreativitet, eftersom den visar på ett lustfyllt sätt att skapa verklig skillnad för barn.

Maria Hulth, jämställdhetsexpert på utbildningsföretaget Jämställt

Äntligen en praktiskt inriktad bok om normkritik som riktar sig specifikt till förskola. Det är i förskolan som det händer, det här det livslånga lärandet börjar. Det är viktig för oss är att arbeta med mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som vårt samhälle vilar på. Att få en bok i handen hur vi kan arbeta med dessa frågor, känns väldigt bra.

Anette Bergmasth, förskolechef

Äntligen! En bok jag har väntat på länge!

Jasna Kumric, förskolepedagog 

Normkreativitet - sedan 2013
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis!